Portrait de la jeune fille en feu
Op een afgelegen eiland bij Bretagne aan het einde van de 18e eeuw, krijgt kunstenares Marianne (Noémie Merlant) de opdracht om het huwelijksportret van Heloïse (Adèle Haenel) te schilderen. De eigengereide Heloïse staat niet te springen om het huwelijk, dus maakt Marianne het portret zonder haar medeweten. Tijdens lange wandelingen aan de Franse kust observeert ze haar model uitvoerig: haar bewegingen, haar blik, een zeldzame glimlach. 's Nachts werkt Marianne heimelijk aan het schilderij. In Heloïses laatste dagen van vrijheid, groeit de aantrekkingskracht tussen de twee vrouwen, totdat uiteindelijk de liefde ontvlamt.
In de films van Céline Sciamma draait het vaak om identiteit, gender en seksualiteit, thema's die zij koppelt aan het motief van 'de eerste keer': een eerste verliefdheid (Naissance des Pieuvres, Portrait de la jeune fille en feu), je voor het eerst 'anders' voelen (Tomboy), of juist voor het eerst ergens bijhoren (Girlhood). De manier waarop zij dat doet maakt haar tot een van de meest uitzonderlijke regisseurs van het moment. Winnaar Queer Palm, filmfestival Cannes 2019.