Deze website is geoptimaliseerd voor moderne browsers. Voor een betere ervaring update de browser.

Films Agenda Specials Informatie Nieuws
NL
EN

Wong Kar-wai: Beautiful Cinema

De beroemde Amerikaanse filmrecensent Roger Ebert schreef in 1995 in zijn bespreking van Wong Kar-wai's Fallen Angels: "To describe the plot is to miss the point." Een rake observatie die heel goed Wongs manier van werken illustreert. Wong vindt het ronduit saai om te werken met een volledig uitgeschreven script. Hij weet ongeveer waarover het verhaal moet gaan, de invulling van de details komt al filmend tot stand. Ook de acteurs weten vooraf niet wie of wat ze precies gaan spelen. Wong gelooft niet in storyboards, van tevoren bedachte camera-instellingen en eindeloze repetities; hij wil spontaniteit en improvisatie op de set. Het is een ongebruikelijke en vooral tijdrovende benadering: soms moest een scène wel veertig keer opnieuw worden gedaan. Wong miste dan ook steevast de deadlines en overschreed vrijwel altijd het productiebudget.

Daar staat dan wel iets tegenover: een uniek oeuvre van films met non-lineaire verhalen over grootstedelijke eenzaamheid, verlangen en gemiste momenten. Muziek speelt in Wongs films een prominente rol, net als het camerawerk van Wongs vaste d.o.p. Christopher Doyle, die de verhalen vanuit onverwachte hoeken en vaak met sterk verzadigde kleuren in beeld bracht - ooit omschreven als 'visueel vuurwerk'. Ook de rol van production designer William Chang mag niet worden onderschat. Chang, die aan alle films van Wong meewerkte, is niet alleen verantwoordelijk voor de prachtige sets en kostuums, ook tekende hij in al Wongs films voor de montage. Wong, Doyle en Chang hebben een geheel eigen, oogverblindende esthetiek gecreëerd waarin vorm en inhoud perfect samenvallen.

Wong, in 1958 in Shanghai geboren, verhuisde op zijn vijfde naar Hongkong. Jaren van eenzaamheid en isolatie volgden; niet alleen omdat zijn broer en zus noodgedwongen achterbleven waren, maar vooral omdat het hem heel veel moeite kostte het Kantonees onder de knie te krijgen. Pas als tiener was hij de taal machtig en volgden de jaren waarin hij eindeloos veel films zag. Toen werd het zaadje geplant.

Eye Filmmuseum heeft in samenwerking met Wong Kar-wai zelf, filmdistributeur Cinéart, uitgever Criterion Collection en het filmlaboratorium L’immagine ritrovato in Bologna zes van Wongs films digitaal gerestaureerd. Rialto vertoont ze allemaal: In the Mood For Love, Chungking Express, 2046, Happy TogetherFallen Angels en The Hand.