Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles
De invloedrijke Belgische regisseur Chantal Akerman (1950-2015) zette vraagtekens bij de 'hiërarchie van beelden': waarom zou het beeld van een bijvoorbeeld een auto-ongeluk interessanter zijn dan dat van het doen van de afwas? Waarom prevaleert in de filmtaal het spektakel over het alledaagse? Wellicht omdat het alledaagse geassocieerd wordt met het vrouw-zijn? In deze film maakt ze een feministisch statement door juist in lange, statische shots drie dagen uit het alledaagse leven van een vrouw te verbeelden. In 2022 oordeelde het Britse Sight & Sound dat dit de beste film is ooit gemaakt.
De jonge weduwe Jeanne Dielman (Delphine Seyrig) woont met haar zoon Sylvain aan de Brusselse Handelskaai. Haar dagen zijn eentonig: ze maakt schoon, ze kookt en ze zorgt voor haar zoon, en dat alles via een strak, onveranderlijk regime. Om in het levensonderhoud te voorzien ontvangt ze 's middags, als Sylvain op school zit, mannen met wie ze betaalde seks heeft. Toch ontstaan er langzaam barstjes in het regime.