Films Agenda Specials Expat Informatie Locaties
NL
EN
Bekijk de trailer

They Shall Not Grow Old – Fiction & Science

Peter Jackson brengt WO I tot leven - met kleur, met geluid, met natuurlijke beweging – een cinematografisch huzarenstukje. Ingeleid door Klaas de Zwaan.
Tickets bestellen

Deze voorstelling maakt deel uit van Rialto Filmclub met als gastspreker deze maand Ernst-Jan Pfauth.

Ingeleid door Dr. Klaas de Zwaan

They Shall Not Grow Old

Overal in Europa kun je ze nog vinden, tot in de kleinste dorpjes aan toe: de monumenten met de namen van de gevallenen in de Eerste Wereldoorlog. Die loopgravenoorlog heeft Europa blijvend getekend; miljoenen kwamen om. 11 november 2018 was het honderd jaar geleden dat de wapenstilstand werd gesloten, waarmee de oorlog de facto werd beëindigd. Aanleiding voor regisseur Peter Jackson om de archieven van het Britse Imperial War Museum in te duiken, wat resulteerde in deze adembenemende en grensverleggende documentaire.

De filmbeelden uit WO I zijn in zwart-wit, schokkerig en zonder geluid. Daardoor is het moeilijk voor te stellen hoe het geweest moet zijn. Jackson heeft met behulp van de modernste technieken de geschiedenis gerevitaliseerd: er is kleur, de bewegingen zijn natuurlijk en de soldaten hebben een stem gekregen. Hoe was het leven aan het front, waarover spraken de soldaten met elkaar, hoe klonk het oorlogsgeweld? Dankzij Jackson kunnen we ons nu beter dan ooit inleven in de waanzin van die oorlog.

Dr. Klaas de Zwaan is als docent-onderzoeker mediageschiedenis verbonden aan de opleiding Media, Art, Design and Architectuur aan de VU. Zijn onderzoek richt zich vooral op de relatie tussen media en crises. Hoe geven media vorm aan crises? Hoe dragen zij bij aan maatschappelijke bewustwording? Voor zijn onderzoek Projecties van een Wereldbrand. De Eerste Wereldoorlog in de Nederlandse Bioscopen (1914-1918) analyseerde De Zwaan talloze oorlogsfilms die tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn opgenomen. In zijn korte inleiding op They Shall Not Grow Old (Peter Jackson, 2018) staat hij stil bij de blijvende relevantie van dit filmerfgoed.