And the King Said, What a Fantastic Machine
Zou er een manier bestaan om iets uit de werkelijkheid vast te leggen op beeld? Talloze uitvinders in vroegere eeuwen hielden zich met deze vraag bezig. En ja, dat kon; in 1826 was het de Franse uitvinder Joseph Nicéphore Niépce die de eerste foto maakte, nog geen zeventig jaar later vertoonden de gebroeders Lumière de allereerste film. Sindsdien is het hard gegaan met de ontwikkeling van dit magische apparaat, de foto- en filmcamera. Anno nu worden we dagelijks overspoeld met ontelbaar veel (bewegende) beelden.
Waar komt die obsessie met beeld vandaan? De Zweedse filmmakers Axel Danielson en Maximilien Van Aertryck proberen in deze essayistische, kritische documentaire die vraag te beantwoorden met het vertellen van de geschiedenis van de camera. Er komt veel voorbij, van Leni Riefenstahl en video's van IS tot stokoude televisieprogramma's, reclame en Instagram, waarbij de regisseurs zich vooral richten op de fundamentele relatie tussen mens en beeld. Is de mens van dit alles beter geworden?