Memories of Underdevelopment
In 1972 waren in New York voor het eerst postrevolutionaire films uit Cuba te zien. De recensent van The New York Times verwachtte getrakteerd te worden op realistische, vooral politiek geëngageerde films, maar was aangenaam verrast toen hij deze film had gezien. Memories of Underdevelopment is, zo schreef hij, "een prachtig ingetogen film, geraffineerd en kosmopolitisch in stijl, fascinerend in zijn subtiliteit en complexiteit." Regisseur Tomás Gutiérrez Alea vertelt een verhaal over herinneringen, en hij doet dat zoals mensen zich dingen herinneren: gefragmenteerd en non-lineair. De Franse nouvelle vague vormde overduidelijk een bron van inspiratie.
Het jaar is 1961, zijn ouders, vrouw en vrienden zijn na het Varkensbaai-incident van Cuba naar Miami vertrokken, maar hij is gebleven: dertiger Sergio, een welgestelde huizenbezitter met schrijversambities. Hij zit er niet mee dat iedereen vertrokken is, en gezien zijn afkeer van het oude, decadente bewind heeft hij ook met de revolutie geen problemen. Hij begint een liefdesaffaire met een meisje van eenvoudige komaf.
Restored by the Cineteca di Bologna at L' Immagine Ritrovata laboratory in association with Instituto Cubano del Arte e Industria Cinematograficos (ICAIC ). Restoration funded by the Hobson/Lucas Family Foundation and The Film Foundation's World Cinema Project.