Dahomey
De musea van vroegere koloniale machthebbers staan vol met kunstschatten die ooit uit hun koloniën zijn geroofd. Voor de mensen uit die vroegere koloniën zijn deze voorwerpen veel meer dan fraaie kunstobjecten; het zijn voorwerpen met een groot historische, cultureel en/of religieus belang. Dit besef begint bij de vroegere kolonisators door te dringen, en langzaam maar zeker is men begonnen met het teruggeven van deze 'roofkunst'. Wat daarbij komt kijken, laat de Franse regisseur Mati Diop in deze belangwekkende documentaire zien. Het leverde haar de Gouden Beer op de afgelopen Berlinale.
In 1892 plunderden Franse troepen het koninkrijk Dahomey, het huidige Benin, en namen honderden kunstvoorwerpen mee naar Frankrijk. In 2021 stemde de Franse regering ermee in om 26 van die voorwerpen terug te geven – een ingewikkeld en soms omstreden proces. Diop geeft één van de terugkerende beelden een stem, ze laat zien wie zich in Benin over die kunst ontfermt, en ze toont het debat dat in academische kringen hierover gevoerd wordt. Centrale vraag: waarom duurde het zo lang?