Pickpocket
Waar een vorige generatie filmmakers zich toelegden op ook in het Westen heel populaire kostuum- en Wuxia-drama's besloot Jia Zhang-ke zich te richten op meer realistische verhalen waarin authenticiteit de boventoon voerde. Hij is daarmee een vertegenwoordiger van de zg. Zesde Generatie, filmmakers die zich lieten inspireren door het Italiaanse neorealisme. In zijn debuutfilm Pickpocket is ook de invloed van de Franse regisseur Robert Bresson te zien, al is deze film geen remake van diens gelijknamige drama.
In een wat armoedig en groezelig provinciestadje maakte Xiao Wu ooit deel uit van een bende zakkenrollers. Maar waar al zijn vroegere kompanen het milieu hebben verlaten en een echte baan hebben gevonden, zwerft Xiao nog altijd over straat op zoek potentiële slachtoffers. Als hij niet eens meer wordt uitgenodigd voor de bruiloft van een vroeger bendelid met wie hij goed bevriend was, wordt duidelijk hoe eenzaam hij is. Een liefdesaffaire met een hoertje doet niets af aan dat besef.
Restored by The Film Foundation's World Cinema Project and Cineteca di Bologna at L'Immagine Ritrovata laboratory in association with MK2 and in collaboration with Jia Zhangke. Restoration funding provided by the Hobson/Lucas Family Foundation.