Nouvelle Vague
In de jaren 50 begon zich in Frankrijk via het tijdschrift Cahiers du Cinéma een nieuwe generatie filmtheoretici en -makers te roeren. Zij wilden niets meer weten van de klassieke Franse cinema, die grotendeels uit boekverfilmingen bestond. Dat deed geen recht aan de literatuur en zeker niet aan de potentie van film, zo vonden zij. Tot de belangrijkste critici behoorden François Truffaut en Jean-Luc Godard. Om te laten zien hoe het dan wel moest, besloot die laatste in 1959 zelf een film te maken. Het werd À bout de souffle, een in twintig dagen gedraaide lowbudgetfilm over een gangsterkoppel, geschreven door Truffaut. Cast en crew hadden zo hun twijfels bij Godard's eigengereide werkwijze, maar de film werd een groot succes. De nouvelle vague was definitief doorgebroken.
De Amerikaanse regisseur Richard Linklater, vooral bekend van Boyhood, breng in deze, uiteraard in zwart-wit geschoten film een stijlvol eerbetoon aan de Franse nouvelle vague. Met veel humor laat hij zien hoe À bout de souffle tot stand is gekomen. Met Guillaume Marbeck als Jean-Luc Godard.