Festus Toll over UNMASKED: Feis Forever
In deze speciale editie van UNMASKED duiken we in het leven, de kunst en de blijvende invloed van Faisel “Feis” Mssyeh.
Feis’ leven kwam op nieuwjaarsnacht 2019 op tragische wijze ten einde toen hij in Rotterdam-West werd doodgeschoten, een verlies dat diepe sporen naliet in de stad en de Nederlandse hiphopgemeenschap.
Zijn werk en nalatenschap worden belicht aan de hand van twee films die zijn reis en impact tastbaar maken. We vertonen Feis Forever (2024), het indringende postume portret van een artiest die generaties bleef raken met zijn authenticiteit, kwetsbaarheid en rauwe kracht. Daarnaast tonen we Bomber (2007), de korte film waarin Feis vroeg in zijn carrière al zijn pure charisma en screen presence liet zien.
Na de vertoningen gaan we in gesprek met drie sleutelfiguren die Feis’ wereld van dichtbij heb leren kennen: regisseurs Olivier Garcia en Ivan Barbosa, en eckte-eckte grondlegger Alee Rock. Samen reflecteren zij op zijn artistieke nalatenschap, zijn invloed op muziek, de hechte band met Rotterdam-West, en de manier waarop zijn verhaal blijft resoneren binnen Rotterdam en ver daarbuiten.
Een avond over talent, broederschap, verlies en een nalatenschap die voortleeft.
Feis Forever
Olivier S. Garcia | Nederland | 2025 | 54' | Nederlands gesproken | niet ondertiteld
Nieuwjaarsnacht 2019 had zo feestelijk geweest moeten zijn voor Rotterdammer Faisal Mssyeh, beter bekend als rapper Feis, maar het werd een drama. Hij raakte per toeval betrokken bij een caféruzie in Rotterdam-West en werd neergeschoten. In het ziekenhuis overleed hij. Hij was pas 32. Er ging niet alleen een schokgolf door de stad, maar ook door de Nederlandse hiphop-scene, want Feis was een van de hoofdrolspelers in de in Nederland toonaangevende Rotterdamse hiphop-scene.
Deze documentaire van Olivier S. Garcia brengt het veel te korte leven in beeld van de man die zich van een rauwe straatrapper ontwikkelde tot een volwassen hiphop-artiest, die in zijn poëtische teksten zijn innerlijke strijd blootlegde. Garcia doet dat aan de hand van homevideo's en interviews met vrienden, onder wie muziekproducent Kees de Koning, en rappers Winne en U-niq. Ook Feis zelf is te horen. Duidelijk wordt dat Feis' muzikale erfenis nog springlevend is – een bron van inspiratie voor Rotterdam en voor iedereen die van waarachtige hiphop houdt.
Bomber
Ivan Barbosa | Nederland | 2007 | 24’ | Nederlands gesproken | niet ondertiteld
Rotterdam wordt opgeschrikt door een serie terroristische aanslagen. Een groep graffiti-artiesten wil zijn eigen statement maken in de barre tijden en bombarderen gebouwen en metro's met hun graffitikunst.
Olivier S. Garcia studeerde in 2016 af aan de Filmacademie in de richting regie-documentaire. Na zijn afstuderen nam hij in 2017 deel aan de Kids & Docs-workshop waaruit de jeugd-documentaire Skip & the Rhythm Rangers (Witfilm/NTR) voortkwam, die werd geselecteerd voor de IDFA jeugdcompetitie in 2018. Daarna maakte Olivier de korte documentaire Torso (Tangerine Tree/ EO) in het kader van Teledoc Campus in 2019. In 2020 maakte hij de driedelige documentaireserie Gewoon Boef voor Videoland met productiebedrijf Newbe. In 2022 regisseerde hij in samenwerking met Akwasi Ansah de eerste documentaire van Omroep Zwart/ Yalla docs: Een gat in mijn hart over de impact van de vliegramp van 1992 op de kinderen in de Bijlmer in Amsterdam. In 2024 ging de documentaire In Between these Mountains (mint film office / KRO-NCRV) op het Nederlands Film Festival in première en werd tevens genomineerd voor een Gouden Kalf in de categorie 'Beste Lange Documentaire'. In 2025 ging de documentaire Feis Forever (Yalla Docs / FunX, NTR, in première op het IFFR filmfestival in Rotterdam.
Ivan Barbosa is een Nederlandse filmregisseur met Kaapverdische roots, opgeleid aan de Nederlandse Filmacademie. Zijn werk verkent thema's als identiteit, ongelijkheid en het dagelijks leven in stedelijke omgevingen, vaak verteld vanuit perspectieven die ondervertegenwoordigd zijn in mainstream film en televisie. Barbosa staat bekend om zijn realistische stijl en maakt gebruik van natuurlijk licht, handheld camerawerk en een documentaireachtige benadering om films te maken die intiem en authentiek aanvoelen. Hij combineert fictie en non-fictie om realistische, emotioneel aansprekende verhalen te vertellen. Hij verwierf bekendheid met Soufian, Drijfvermogen en de veelgeprezen serie Santos, die op het Nederlands Film Festival de Gouden Kalf voor Beste Dramaserie won. Critici prijzen zijn ingetogen, eerlijke vertelstijl en zijn vermogen om complexe sociale thema's met empathie en nuance te benaderen. Barbosa heeft net gewerkt aan Iemand moet het doen, een documentaireserie over 50 jaar hiphopcultuur in Nederland.