Batalla en el cielo
Na zijn debuutfilm Japón, waarmee hij direct zijn naam vestigde als belangrijk regisseur, is dit de tweede film van Carlos Reygadas, een film over klassenverschillen, wroeging en boetedoening die de nodige ophef veroorzaakte door een nogal expliciete fellatioscène. Reygadas beschouwt deze film zelf als zijn 'zorgenkindje' en daarom als de film waar hij het meest van houdt.
In Mexico-Stad werkt Marcos als chauffeur voor 'de generaal' en soms ook voor diens dochter Ana, een erg op seks gerichte jonge vrouw die hij al van kinds af aan kent. Hij en zijn vrouw Berta, die wekkers en zoetigheid verkoopt in de gang van een metrostation, hebben het niet breed en daarom hebben ze de baby van een kennis ontvoerd die ze tegen losgeld willen teruggeven. Maar dat gaat helemaal mis: het kind sterft per ongeluk en nadien wordt Marcos gekweld door diepe gevoelens van schuld. Hij besluit Ana in vertrouwen te nemen. Hij moet zichzelf aangeven bij de politie, vindt ze.