Deze website is geoptimaliseerd voor moderne browsers. Voor een betere ervaring update de browser.

Films Agenda Specials Informatie Nieuws
NL
EN
Bekijk de trailer

DeBalie@Rialto: Echo

De dagen voor kerst in IJsland staan in het teken van opwinding en bezorgdheid. In 56 losse scènes wordt dit meer dan duidelijk. Ingeleid door filosoof Stine Jensen.
Tickets bestellen

Deze voorstelling maakt deel uit van Rialto Filmclub met als gastspreker deze maand Ernst-Jan Pfauth.

De noorderlingen weten de zogenaamde Scandinavische levensstijl – de knusheid verbonden aan die lange donkere dagen, het samen zijn, hang aan vrienden & familie, de warmte en beslotenheid van thuis – heel goed aan de spreekwoordelijke man te brengen. We worden om de oren geslagen met hippe (marketing)termen als Hygge, Lykke en Lagon.

Maar zit er ook echt iets in? Kunnen we iets leren van het vertragen, van het de tijd, van het meer naar binnen keren in plaats van naar buiten? Van pas op de plaats in plaats van altijd maar gehaast? Doet het ons ook echt goed?

Filosoof Stine Jensen, geboren in Denemarken, zal in haar inleiding ingaan op de zin en onzin van het Scandinavische goede leven. Daarna volgt en gesprek tussen Jensen en programmamaker Parwin Mirrahimy.

Echo

IJsland, de dagen voor kerst: terwijl iedereen zich opmaakt voor de feestdagen, waart er een eigenaardige stemming door het land waarin gevoelens van opwinding en bezorgdheid elkaar afwisselen. Ergens op het platteland staat een verlaten boerderij in de brand, op een school zingt een kinderkoortje kerstliedjes, in een museum staat een vrouw via de telefoon ruzie te maken met haar ex-man, twee begrafenisondernemers schikken de voering van het lijkkistje voor een kind, kippen paraderen langs een rail in een slachthuis, enz.

Verwacht geen verhaal met een kop of staart in deze derde speelfilm van de IJslandse regisseur Rúnar Rúnarsson, die zelf het scenario schreef. Wie die verwachting laat varen, wordt getrakteerd op een magisch mozaïek, samengesteld uit 56 verschillende scènes, die telkens vanuit een vast standpunt gefilmd worden. Het is IJsland zelf dat de hoofdrol vertolkt; een portret van een moderne samenleving dat in bijtende maar toch ook zachte tinten geschilderd wordt.