Voorafgaand aan de film gaat Rokhaya Seck van De Balie in gesprek met theatermaker Myriam Sahraoui over wat er wordt gewonnen en verloren voor vrouwen in een veranderende Marokkaanse samenleving. In hoeverre onderdrukken tradities nog steeds de positie van vrouwen in Marokko en in hoeverre geven conservatieve tradities de vrouwen juist de mogelijkheid tot zelfexpressie en identiteit? Hoe zetten Marokkaanse vrouwen en Marokkaanse vrouwelijke kunstenaars in het bijzonder, de geschiedenis en haar tradities naar eigen hand?
Adam
Twee vrouwen die elkaar niet kennen; hoe sluiten die vriendschap? De Marokkaanse regisseur Maryam Touzani laat het in dit zelfgeschreven speelfilmdebuut zien. Tegelijk maakt ze heel subtiel duidelijk welke positie vrouwen innemen in het patriarchale Marokko. Dit debuut leverde haar tot dusverre negen filmprijzen op, wat mede te danken is aan het uitstekende acteerwerk van Loubna Azabal en Nisrin Erradi.
Veertiger Abla (Azabal), de norse en alleenstaande moeder van de achtjarige Warda, runt een bakkerij in Casablanca. Op een dag staat de ongehuwde en hoogzwangere Samia (Erradi) voor de deur; ze is op zoek naar werk. Eigenlijk wil Abla haar direct wegsturen, maar ze weet ook wel dat ze een zwangere vrouw niet zomaar de straat kan laten, dus mag Samia een nachtje blijven. Maar zr blijft langer, al was het maar doordat Warda dol op Samia is. Voorzichtig ontluikt een warme vriendschap tussen Abla en de nieuwe huisgenoot. Abla´s leven krijgt weer wat kleur. Maar er is ook een baby op komst.
Myriam Sahraoui is geboren en getogen in Marokko als kind van een Marokkaanse vader en een Nederlandse moeder. Zij heeft, naar eigen zeggen, altijd op het kruispunt van die twee werelden gestaan. Het bij elkaar brengen van die werelden werd een belangrijk thema in haar leven. Haar werk komt daar uit voort, of is er door geïnspireerd.
Ze studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam, werkte o.a. bij de Europese commissie in Brussel en bij de Nederlandse Omroep. Samen met Elly Ludenhoff, Nazmiye Oral en Adelheid Roosen stond zij aan de wieg van theatergroep Zina. Samen met psychotherapeute Jale Simsek ontwikkelde en geeft ze de training IK ontmoet MIJ. Een training emotioneel lichaamswerk bestemd voor migrantenvrouwen die aan zichzelf willen werken en gezonder, vitaler en gelukkiger in het leven willen staan. Myriam bekleed verschillende bestuursfuncties in het cultureel en maatschappelijk veld. Daarnaast is zij ‘Adviseur Marokko’ bij DutchCulture en adviseert culturele instellingen die een culturele uitwisseling willen tussen Nederland en Marokko.