Films Agenda Specials Expat Informatie Locaties
NL
EN

Hier kijken wij naar uit in 2021!

De parels van het IFFR die later in Rialto te zien zijn

Als er één festival is dat wij een warm hart toedragen, dan is het wel het International Film Festival Rotterdam. Niet alleen hebben we al vaak met dit festival samengewerkt, ook beleven veel films tijdens het IFFR hun wereldpremière die dan later in Rialto te zien zijn. Dat zal dit jaar niet anders zijn. Films als Quo vadis, Aïda (over de val van Srebrenica in 1995), Dear Comrades! (over de onderdrukking van een arbeidersstaking in de Sovjet-Unie) en Beginning (over Jehova's Getuigen in Georgië) zijn tijdens het festival voor het eerst te zien, later dit jaar in Rialto.

Quo vadis, Aïda

Jasmila Žbanić, 101', Bosnië en Herzegovina, 2020

“Don’t shoot the piano player” waren de bekende woorden van Dutchbat-commandant Thom Karremans voordat hij in 1995 het glas hief met de Servische generaal Ratko Mladić. Kort daarna begon het leger van Mladić aan een genocide onder de moslimenclave in Srebrenica die meer dan zevenduizend slachtoffers eiste. Dit aangrijpende en hoognodige drama van Jasmila Žbanić ontleedt op nauwkeurige wijze hoe dit conflict van kwaad tot erger ging.

 

Dear Comrades!

Andrei Konchalovsky, 120', Rusland, 2020

Hoe gespannen de verhoudingen tussen privé en politiek in de Sovjet-Unie konden zijn, weet dit historische drama in zwart-wit van de Russische meesterregisseur Andrej Kontsjalovski sterk over te brengen. Samen met zijn vaste scenariopartner Elena Kiseleva schreef hij het script over de arbeidersstaking in de Zuid-Russische stad Novotsjerkassk, die in 1962 gewelddadig de kop werd ingedrukt. 

 

Beginning

Dea Kulumbegashvili, 126', Frankrijk, 2020

Als extremisten de kerk van de Jehova’s Getuigen platbranden, is voor Yana, de vrouw van kerkgemeenteleider David, de maat vol. Zij wil weg van het Georgische platteland waar zij en haar geloofsgenoten net begonnen zijn met het opbouwen van een nieuwe gemeenschap. Maar David doet haar angst af als irrationele overgevoeligheid. Dit ijzersterke debuut gaat meer over vrouwelijke kracht dan weerloosheid. Onverholen bruut geweld wordt afgewisseld met scènes van schilderachtige verstilling waarin Yana’s hart bijna zichtbaar verhardt.