Les rendez-vous d’Anna
De wat afstandelijke en schuchtere filmmaakster Anna Silver (Akermans alter ego) arriveert in Duitsland om haar nieuwe film te promoten. Ze neemt een wildvreemde mee naar haar hotel om het bed te delen, maar stuurt hem ook zomaar weer weg. En zo heeft ze meerdere ontmoetingen: in Keulen met een oude vriend, in Brussel ontmoet ze haar moeder (Lea Massari), in de trein luistert ze naar het verhaal van een medereiziger en in Parijs treft ze haar minnaar Daniel. Anna blijkt het middelpunt van een groep verloren zielen, van mensen die in diepe existentiële misère verkeren. De oorlog, ook al is die ruim dertig jaar geleden geëindigd, is nooit ver weg.
Dit verhaal over verlangen, eenzaamheid, (seksuele) identiteit en het terugkerende spook van de oorlog wordt door velen als een van Akermans beste films beschouwd. Ze gebruikt de voor haar zo kenmerkende statische, symmetrische composities en vloeiende tracking-shots, wat leidt tot schijnbaar rustige beelden die juist de emotionele impact versterken.