The Price of Everything
Een voorbeeld: in 2015 werd het schilderij Number 17a van de Amerikaanse abstract-expressionistische schilder Jackson Pollock geveild. De koper, een Amerikaanse miljardair, betaalde er het astronomische bedrag van $ 200 miljoen voor. Wat is er aan de hand in de kunstwereld? Vertegenwoordigen dergelijke bedragen de echte waarde van het kunstwerk? Is hier sprake van een zeepbel waar 'verf' kostbaarder is dan goud, maar die ook elk moment uit elkaar kan spatten?
Het zijn deze vragen waarop documentairemaker Nathaniel Kahn in deze film het antwoord zoekt. Hij belandt aldus in de wereld van de internationale kunsthandel met kunstenaars als Jeff Koons die een superstatus gelijk popsterren hebben, met extreem rijke kunstverzamelaars die zonder blikken of blozen vijftien keer meer voor een schilderij betalen dan een paar jaar terug, en met de topmensen van de veilinghuizen Sotheby's en Christie's. Veelzeggend is het verhaal van schilder Larry Poons: ooit gewild, later uit de gratie, en nu weer herontdekt. Wat zegt dat over zijn kunst?
Met inleiding door taxateur en kunsthistoricus Rob Driessen (Tussen Kunst en Kitsch).
Rob Driessen is kunsthistoricus en gecertificeerd registertaxateur, gespecialiseerd in toegepaste kunst en design van 1900 tot nu. Tijdens zijn studie kunstgeschiedenis aan de universiteit van Amsterdam raakte hij in de ban van de kunsthandel en deed hij ervaring op bij verschillende veilinghuizen en kunstbeurzen. Na zijn afstuderen werkte hij zich bij het internationale veilinghuis Sotheby’s op tot hoofd van de afdeling 20th century decorative art & design. In 2007 vestigde Rob zich als zelfstandig taxateur, adviseur en makelaar. Hij adviseert verzamelaars en musea en maakt deel uit van specialistenteam van het bekende AVROTROS programma Tussen Kunst & Kitsch.