Memoria
De Thaise regisseur Apichatpong Weerasethakul is de meester van de slow cinema, met films waarin hij regelmatig de relatie tussen dromen, de natuur en (homo)seksualiteit op langzame en meditatieve wijze verkent. Denk aan meesterwerken als Tropical Malady en Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives. Memoria, een wonderlijk, elliptisch verhaal over het geheugen, is de eerste film die hij buiten Thailand draaide en het is ook de eerste keer dat hij werkte met een internationale cast, onder wie steractrice Tilda Swinton.
Tijdens een verblijf in Colombia schrikt de Schotse Jessica Holland (Swinton) 's nachts wakker van een doffe, luide knal. Ze kan echter niet ontdekken waar het geluid vandaan is gekomen en kennelijk is zij ook de enige die het gehoord heeft. Ze is vastbesloten om de betekenis van de knal te achterhalen en zoekt zelfs contact met de geluidstechnicus Hernán, die in zijn studio het geluid probeert na te bootsen. Maar alleen zij kan het horen.
Nieuw: Critics' Choice video-essays nu ook online
Object of Memory van Inge Coolsaet duikt in het geheugen van Apichatpong Weerasethakul
Al acht jaar produceren film- en kunstjournalisten Jan Pieter Ekker en Dana Linssen voor de Critics' Choice van het International Film Festival Rotterdam video-essays voor het grote doek. In eerste instantie om tijdens het festival context te geven bij een geselecteerd aantal films, en samen met het publiek en de makers een gesprek aan te gaan over de interpretatie en ervaring van films. Vanaf dit jaar stelt de Critics' Choice deze video-essays en andere vormen van audiovisuele filmkritiek ook beschikbaar aan filmtheaters en publiek bij de release van de films uit de selectie. Live in de zalen, en online, via de websites van de theaters, het eigen Critics' Choice-kanaal en Picl.
Het video-essay 'Object of Memory' bij Memoria van Apichatpong Weerasethakul is van de hand van film- een beeldjournalist en redacteur van het Vlaamse filmtijdschrift Fantômas Inge Coolsaet.