Andrej Roebljov
Voor dit groots opgezette historische drama, zijn tweede film, baseerde Tarkovski zich losjes op het leven van de 15de-eeuwse Russische iconenschilder Andrej Roebljov. Liever dan een biografie maakte hij, samen met coscenarist Andrej Kontsjalovski, een bespiegeling over het belang van de kunstenaar en het overleven van kunst in een door terreur geteisterde samenleving. In zijn streven een zuivere kunstvorm gestalte te geven, wenst Roebljov zich niet te compromitteren. Hij zwijgt. Later ontmoet hij een nar, wiens taalgebruik zich onttrekt aan de macht van de heersers. Daarvoor wordt deze gestraft.
Tarkovski's visie op het samenvallen van personage en de wereld waarin deze zich bevindt, kwam met Andrej Roebljov tot een hoogtepunt. De Sovjetcensuur toonde zich niet ongevoelig voor de implicaties van Tarkovski’s zwartwit- en kleurenproductie; de in 1966 voltooide CinemaScopefilm werd pas in 1971 vrijgegeven voor vertoning in de Sovjet-Unie.
Ondertiteling
ma 23 sept: Engels
za 12 okt: Nederlands