Deze website is geoptimaliseerd voor moderne browsers. Voor een betere ervaring update de browser.

Films Agenda Specials Informatie Nieuws
NL
EN

Rialto for Short bij je thuis

Bekijk de beste korte films vanaf je bank

Rialto is inmiddels weer geopend, maar we blijven Rialto for Short bij je thuis brengen!

In Rialto for Short bieden we aanstormend talent eens per kwartaal een podium op dinsdagavond om 19.30 uur. Filmakers krijgen deze avond de kans hun korte film op het witte doek te vertonen. Daarbij zijn de meest uiteenlopende films te zien en hebben we oog voor diversiteit; ieder genre en elke thematiek is welkom. Edgy & rebels? No problem!

De komende weken delen we een greep uit de vele prachtige inzendingen inclusief een persoonlijke noot van de maker. Met deze week Bronsttijd van filmmaker Thomas Paschenegger.

Elke dinsdagavond vanaf 19.30 uur. Zien we je dan?

Bronsttijd

Thomas Paschenegger | Nederland | 2018 | 21' | Nederlands gesproken | Engels ondertiteld

Kiki en Willem, een getrouwd stel van middelbare leeftijd gaan een weekendje op pad, ergens in een bosrijke omgeving. Hun zoon en zijn nieuwe vriendin zijn ook van de partij. Die twee zijn overduidelijk smoorverliefd op elkaar en kunnen maar moeilijk van elkaar afblijven, terwijl tussen de ouders geen hartstocht mee te bekennen is. Dat contrast wordt de moeder op een bepaald moment te veel en ze valt uit. Dat heeft heel andere gevolgen dan je zou verwachten.

Regisseur Thomas Paschenegger, die deze korte film aan de HKU maakte, schetst met heel weinig dialogen hoe mensen genoodzaakt worden om hun uitgebluste relaties onder ogen te zien. Is er nog wat aan te doen? Laat de natuur zijn beloop nemen!

Persoonlijke noot van Thomas Paschenegger

Ik heb Bronsttijd gemaakt in het tweede jaar van mijn filmstudie aan de HKU. We moesten iets maken rondom het thema familie. Voor de opdracht koos ik voor een persoonlijk verhaal waar ik toen veel mee bezig was. Mijn ouders waren erg afstandelijk naar elkaar en gaven elkaar weinig affectie. Ik kwam erachter hoeveel invloed dat heeft gehad op mijn liefdesleven. Het tonen van affectie en liefde is iets dat ik later zelf heb geleerd in mijn eigen relaties. Voor Bronsttijd heb ik de rollen omgedraaid. De openlijk seksuele relatie van de zoon, vol met affectie, geldt hier als inspiratie of wake-up call voor de ouders.

We zijn vier dagen met de cast & crew verbleven op de filmlocatie in het bos. Al improviserend hebben we daar samen de film gecreëerd. Ik had geen script, wel een aantal scènes en de karakterbogen, maar geen dialogen of shotlist. Het meeste tijd in de voorbereiding is gaan zitten in het ontwikkelen van de personages samen met de acteurs. Op de set zijn die echt tot leven gekomen. Daar ter plekke hebben de scènes vervolgens vorm gekregen en zijn de dialogen ontstaan.

Ik vind dit een hele fijne manier van werken, omdat je de scènes echt vanuit de personages creëert, samen met de personages eigenlijk. Hierdoor voelen de scènes en dialogen naar mijn mening natuurgetrouwer aan. Je kijkt niet naar acteurs die een tekst uit hun hoofd hebben geleerd en weten wat en wanneer hun tegenspelers gaan doen en zeggen, maar je kijkt naar personages die reageren vanuit hun gedachtes en verlangens. Dit is in ieder geval het ideaal.

Het was voor mij voor het eerst om zo een film te maken. Daarnaast waren we ook nog eens allemaal studenten en beginnende acteurs. Na aandringen van mijn editor heb ik de film opgestuurd naar Rotterdams Open Doek Festival. De film werd daar boven verwachting ontzettend goed ontvangen. Dit gaf me het vertrouwen om hem naar meer festivalletjes op te sturen. Zo heeft die nog op een aantal plekken gedraaid en is die via een omweg hier terecht gekomen.

Mijn volgende project is mijn afstudeerfilm. Veel van wat ik heb geleerd bij het maken van deze film ga ik daarvoor gebruiken. Ik zou nu eigenlijk afstuderen, maar door de hele coronasituatie laat dat nog even op zich wachten. Ik ben in ieder geval dankbaar dat Bronsttijd nu ook online nog even aandacht krijgt.

Vorige film gemist?

Elke dinsdagavond plaatsen we een nieuwe korte film. Heb je de vorige films gemist? Dan kan je deze hier terugkijken.

CLOWNS ARE REAL van Erik Ros