Deze website is geoptimaliseerd voor moderne browsers. Voor een betere ervaring update de browser.

Films Agenda Specials Informatie Nieuws Account
NL
EN

Rialto for Short bij je thuis

Bekijk de beste korte films vanaf je bank

Rialto is inmiddels weer geopend, maar we blijven Rialto for Short bij je thuis brengen!

In Rialto for Short bieden we aanstormend talent eens per kwartaal een podium op dinsdagavond om 19.30 uur. Filmakers krijgen deze avond de kans hun korte film op het witte doek te vertonen. Daarbij zijn de meest uiteenlopende films te zien en hebben we oog voor diversiteit; ieder genre en elke thematiek is welkom. Edgy & rebels? No problem!

De komende weken delen we een greep uit de vele prachtige inzendingen inclusief een persoonlijke noot van de maker. Met deze week Zeven dagen alleen van filmmaker Dylan Werkman.

Twee wekelijks op de dinsdagavond vanaf 19.30 uur. Zien we je dan?

Zeven dagen alleen

Dylan Werkman / Nederland / 2019 / 17’/ Nederlands gesproken / Engels ondertiteld

Een week in totale isolatie in de natuur zorgt ervoor dat de 20-jarige Jord de kans krijgt om voor het eerst een oprecht dialoog met zichzelf aan te gaan over het leven dat hij leidt.

 

 

 

Persoonlijke noot van Dylan Werkman

Ik vroeg me af wat isolatie met de mens doet, en zag film als middel om dit uit te zoeken. In mijn naaste omgeving merkte ik dat veel mensen zich eenzaam voelden, en ik vroeg me af of ik dit gevoel kon nabootsen, door zeven dagen in isolement te gaan zitten. Daarom reisde ik eerst zelf af naar Frankrijk, om te zien wat het met mij zou doen. En ja, ik brak. Ik heb zitten janken. De geluidsrecorder wordt dan echt je vriend, waar je tegen aan kan praten en emotionele gesprekken mee kan voeren. Ik denk dat we in de stad niet genoeg de tijd voor onze gedachtes nemen, en eigenlijk niet genoeg stil staan om te beseffen wie we nou echt zijn.

Voor mijn film ging ik op zoek naar een personage die zeven dagen in isolement zou willen leven en dat zou willen opnemen. Ik gaf vrienden en kennissen de opdracht om hun dagelijks leven in te spreken. Veel mensen gingen al snel filosoferen over hun dagelijkse beslommeringen maar van Jord kreeg ik alleen oppervlakkige dingen terug. Dit was precies wat ik zocht; iemand die onbevangen was en eigenlijk niet per se wilde dat er een film over hem wordt gemaakt. Daarnaast vond ik Jord een pure persoonlijkheid, iets waardoor hij altijd al gefascineerd was geweest.

Zeven dagen lang moest hij al het menselijk contact vermijden en slechts zijn gedachtes inspreken. Uiteindelijk sprak hij niet 1 maar ongeveer 3 uur per dag in. Jord moest elke dag het SD kaartje in een brievenbus stoppen. Zonder dat Jord het wist zaten Dylan en zijn crew 20 kilometer verderop en ging de productieassistent elke dag vermomd naar de brievenbus om het SD kaartje op te halen. Het feit dat ze de gedachten van Jord konden terugluisteren stelde Dylan gerust. Zo konden ze enigszins horen hoe het met hem ging en zeker weten dat hij niet doordraaide.

Als maker ben je altijd aan het groeien. Je ontwikkelt een bepaalde smaak, en die is continu in beweging. Dus als ik nu de film kijk, vind ik hem in essentie heel mooi, alleen zijn er veel kleine dingetjes die ik anders zou willen doen. Ik zou bijvoorbeeld het reisshot helemaal weglaten en de beginquote ook. Ook zou ik meer tijd geven aan de leegte die Jord voelde. Eigenlijk zou ik de film over een paar jaar wel opnieuw willen maken, maar dan veel langer.

 

 

Vorige film gemist?

Elke dinsdagavond plaatsen we een nieuwe korte film. Heb je de vorige films gemist? Dan kan je deze hier terugkijken.

CLOWNS ARE REAL van Erik Ros