Deze website is geoptimaliseerd voor moderne browsers. Voor een betere ervaring update de browser.

Films Agenda Specials Informatie Nieuws
NL
EN

Rialto for Short bij je thuis

Bekijk de beste korte films vanaf je bank

Rialto is tot 1 juni gesloten i.v.m. de maatregelen rondom het coronavirus, maar we hebben ook goed nieuws: we brengen Rialto for Short bij je thuis!

In Rialto for Short bieden we aanstormend talent eens per kwartaal een podium op dinsdagavond om 19.30 uur. Filmakers krijgen deze avond de kans hun korte film op het witte doek te vertonen. Daarbij zijn de meest uiteenlopende films te zien en hebben we oog voor diversiteit; ieder genre en elke thematiek is welkom. Edgy & rebels? No problem!

De komende weken delen we een greep uit de vele prachtige inzendingen inclusief een persoonlijke noot van de maker. Met deze week Saber é Poder, Boy! van filmmaker Malìn van Weerdenburg.

Elke dinsdagavond vanaf 19.30 uur. Zien we je dan?

Saber é Poder, Boy! 

Malìn van Weerdenburg | Nederland | 2019 | 12' | Portugees gesproken | Engels ondertiteld

Brazilië, Recife, de favela Pina: 'Je zal geboren worden op de verkeerde plek om het juiste te doen'. Dat kreeg Kcal Gomes bij zijn geboorte te horen van een vreemde engel. Ooit vond hij tussen het afval een zak met boeken, een zak vol 'magische objecten'. Vanaf dat moment begon hij boeken te verzamelen met als uiteindelijk doel het oprichten van een gemeenschapsbibliotheek. En die kwam er: Livroteca Brincante do Pina.

Filmmaker Malìn van Weerdenburg vertelt in haar eerste korte film zijn verhaal en laat zo zien hoe mensen zelf hun weg vinden als de overheid je niets te bieden heeft, geen opleiding, geen toekomst. Het is een liefdevol verhaal over kunst, muziek en poëzie, gesitueerd in een wijk waar doorgaans geweld en armoede de boventoon voeren. Maar zo hoeft het niet altijd te zijn, want kennis is immers macht!

Persoonlijke noot van Malìn van Weerdenburg

Voor mijn Latijns-Amerikastudies vertrok ik naar Brazilië. In de zes maanden die ik daar zou studeren, wilde ik er eigen projecten naast doen. Ik kocht een camera en nam die mee, zodat ik mijn ouders en vrienden kon laten zien wat me zo fascineerde aan Latijns-Amerika. Soms is dat moeilijk in woorden te omvatten. Mijn interesse ging vooral uit naar de Afro-diaspora, en thema’s als etniciteit, zichtbaarheid en sociale bewegingen. Ik had van te voren niet kunnen bedenken dat ik midden in de favela terecht zou komen waar ik deze documentaire heb gemaakt en dat ik onderdeel zou worden van een project voor jongeren in de wijk.

Ik sloot me aan als vrijwilliger bij het project Livroteca Brincante do Pina. Daar ontmoette ik de hoofdpersoon van de film: Kcal Gomes. Zijn motto was: je moet de protagonist zijn van je eigen leven. Hij heeft een dichtbundel gepubliceerd en presenteert zichzelf daarin als 'internationaal onbekende dichter' en 'book dealer'. Bovendien is hij ‘doctorandus in straatfilosofie’. Dat inspireerde me.

Kcal leidde mij in de eerste dagen rond door het deel van de stad waar de wijk onderdeel van is. Tijdens een van onze gesprekken stonden we op een brug en keken uit op de informeel gebouwde houten huizen langs de rivieroever, palafitas, met op de achtergrond de grote, witte flats van de middenklasse. Kcal zei: ''Wat zal het koud zijn in die witte koelkasten.'' En dat is precies het tegenovergestelde van wat het huis van Kcal uitstraalde: warmte, lange gezamenlijke muziekavonden, en poëzie.

Kcal en ik gingen op pad en de gesprekken liepen als het ware vanzelf. Dit kwam mede, denk ik, omdat ik zelf deel uitmaakte van het project en er dus middenin stond. De redelijk ongeorganiseerde manier van filmen werd pas duidelijk tijdens het editen van de film; ik kwam erachter dat enkele belangrijke shots misten, zoals een kind dat een boek leest. Dit gaf me inzicht in hoe ik een volgende film beter aan kan pakken.

Het is een heel belangrijk en waardevol project voor me geweest, en Kcal en ik hebben nog altijd veel contact. Hij is voor mij een voorbeeld van doorzetten, ook wanneer de overheid je eerder in de weg zit dan meewerkt. Met deze film hoop ik het stereotype beeld van de favela te nuanceren; een plek die in het nieuws en in de filmwereld vooral geassocieerd wordt met drugs, wapens en geweld. Deze plek kent andere gezichten. Saber é Poder, Boy! is een verhaal over kunst, cultuur en poëzie en hoe deze elementen helpen de sociale context te veranderen. Hopelijk inspireert de hoofdpersoon jullie net zoals hij dat bij mij heeft gedaan.

Vorige film gemist?

Elke dinsdagavond plaatsen we een nieuwe korte film. Heb je de vorige films gemist? Dan kan je deze hier terugkijken.

CLOWNS ARE REAL van Erik Ros